KOTA BHARU 11 Julai – Perbendaharaan kata adalah kunci kepada penguasaan bahasa yang baik sama ada kepada seorang penulis, pelajar dan hampir kesemua profesion yang menuntut pembinaan karangan dalam tugas seharian mereka.Tanpa kosa kata yang sesuai, seseorang tidak akan dapat menyalurkan maklumat yang ingin disampaikan dengan tepat, malah pihak menerima informasi mungkin juga akan salah faham.Secara umumnya, kita mengetahui usaha telah dilakukan pihak berwajib sejak dari peringkat awal lagi melalui pengajaran dan pembelajaran formal dalam kelas di sekolah bagi memastikan generasi muda mempunyai perbendaharaan kata yang tinggi.Konsep ‘bersahabat’ dengan kamus mungkin antara perkara yang diterapkan bagi membantu pelajar menguasai ribuan perbendaharaan kata, namun ia juga perlu disokong dengan sesuatu rangsangan yang boleh mendorong minat mereka untuk mula membuka kamus.
Menyedari hakikat itu, mulai tahun ini, Kementerian Pelajaran menerusi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mengambil langkah menganjurkan Pertandingan Sahibba Sekolah Menengah dan Rendah peringkat kebangsaan bertujuan meningkatkan bilangan dan penggunaan kosa kata dalam bahasa Melayu di kalangan pelajar.Sejak Jun lalu, pertandingan Sahibba peringkat daerah dan negeri giat diadakan bagi memilih wakil masing-masing ke pertandingan peringkat kebangsaan di Kuala Lumpur, Oktober depan.Permainan Sahibba adalah permainan papan membentuk perkataan bahasa Melayu berdasarkan permainan popular Scrabble yang berasal dari Amerika Syarikat (AS). Dalam permainan yang disertai sekurang-kurangnya dua pemain ini, mereka dikehendaki membina perkataan sama ada secara melintang atau menegak di atas papan menggunakan kepingan jubin yang diambil secara rawak dari uncang disediakan. Sahibba diperkenalkan pada 1976 oleh seorang guru dari Perak, Ting Sie Bing yang mengambil masa selama empat tahun melakukan kajian tentang permainan Scrabble sebelum mengadaptasinya ke versi bahasa Melayu.
Ketua Penolong Pengarah Bahasa Unit Bahasa Melayu Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan, Mohd. Hassany Hashim berkata, permainan Sahibba berbeza dengan Scrabble kerana pembinaan perkataan bahasa Melayu menggunakan huruf vokal yang lebih banyak berbanding bahasa Inggeris. (Utusan Malaysia 12/07/2011)
Menyedari hakikat itu, mulai tahun ini, Kementerian Pelajaran menerusi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mengambil langkah menganjurkan Pertandingan Sahibba Sekolah Menengah dan Rendah peringkat kebangsaan bertujuan meningkatkan bilangan dan penggunaan kosa kata dalam bahasa Melayu di kalangan pelajar.Sejak Jun lalu, pertandingan Sahibba peringkat daerah dan negeri giat diadakan bagi memilih wakil masing-masing ke pertandingan peringkat kebangsaan di Kuala Lumpur, Oktober depan.Permainan Sahibba adalah permainan papan membentuk perkataan bahasa Melayu berdasarkan permainan popular Scrabble yang berasal dari Amerika Syarikat (AS). Dalam permainan yang disertai sekurang-kurangnya dua pemain ini, mereka dikehendaki membina perkataan sama ada secara melintang atau menegak di atas papan menggunakan kepingan jubin yang diambil secara rawak dari uncang disediakan. Sahibba diperkenalkan pada 1976 oleh seorang guru dari Perak, Ting Sie Bing yang mengambil masa selama empat tahun melakukan kajian tentang permainan Scrabble sebelum mengadaptasinya ke versi bahasa Melayu.
Ketua Penolong Pengarah Bahasa Unit Bahasa Melayu Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan, Mohd. Hassany Hashim berkata, permainan Sahibba berbeza dengan Scrabble kerana pembinaan perkataan bahasa Melayu menggunakan huruf vokal yang lebih banyak berbanding bahasa Inggeris. (Utusan Malaysia 12/07/2011)
No comments:
Post a Comment